- Obecnie brak na stanie
Search here...
Tom, który oddajemy w ręce czytelniczek i czytelników jest już siódmym z międzywydawniczej serii, zainicjowanej przez filmoznawców łódzkich w latach 90. i podjętej przez Instytut Sztuk Audiowizualnych UJ w kolejnych dekadach. Proponujemy autorskie interpretacje twórczości zarówno reżyserów zasłużonych, niekiedy nieco niesłusznie zapomnianych, jak też przedstawicieli młodszego pokolenia, dotychczas nieobecnych w polskim piśmiennictwie naukowym. Wybrane kinematografie europejskie reprezentują pary twórców, bohaterów tomu: Włochy – Amelio Gianni i Valerio Zurlini, Hiszpanię Luis Garcia Berlanga i Juan Antonio Bardem, Szwecję Vilgot Sjöman i Bo Widerberg, Anglię Jack Clayton i Joe Wright, Turcję Nuri Bilge Ceylan i Zeki Demirkubuz, Niemcy Werner Herzog i Margarethe von Trotta, a Francję Leos Carax i Walerian Borowczyk.
Spis treści:
Anna Miller-Klejsa, Gianni Amelio: w poszukiwaniu lepszych światów
Kamila Żyto, Juan Antonio Bardem Muñoz: zapomniany ideowiec
Joanna Aleksandrowicz, Luis García Berlanga: gorzki śmiech i krzywe lustra
Kuba Mikurda, Walerian Borowczyk: mistrz ucieczek (przyczynek do biografii)
Adam Cybulski, Leos Carax: kinofil, który przestał oglądać filmy
Magdalena Kempna-Pieniążek, Nuri Bilge Ceylan: dalekie miejsca i bliskie twarze
Artur Majer, Jack Clayton: kobiety i dzieci
Agata Ciastoń, Zeki Demirkubuz: nadwątlone mosty
Małgorzata Jakubowska, Werner Herzog: „…tylko zapuszczę kły w duszę…”
Magdalena Saryusz-Wolska, Kurt Maetzig: początki kina w NRD
Aleksander Kwiatkowski, Vilgot Sjöman: utracona niewinność
Alicja Helman, Margarethe von Trotta: portrecistka kobiet
Tadeusz Szczepański, Bo Widerberg: chleb i róże
Patrycja Włodek, Joe Wright: w cieniu dziewcząt
Mariola Marczak, Valerio Zurlini: smutek egzystencjalny
Opis