Kino nordyckie. Pierwsze stulecie Tadeusz Szczepański

68,00 zł
Brutto Dostawa nie wliczona Wysyłka: 1 do 3 dni
Ilość

  • Condition: Nowy
  • Dostępność: 
  • Bezpieczne płatności Bezpieczne płatności
  • Szybka wysyłka Szybka wysyłka
  • Polityka zwrotów Polityka zwrotów

 

 Kino nordyckie to próba przedstawienia przeszło stuletnich dziejów kine­matografii pięciu krajów nordyckich – Szwecji, Danii i Norwegii (określanych wspólną nazwą Skandynawia) oraz Finlandii i Islandii – które razem składają się na makroregion europejski, w znacznym stopniu zintegrowany położeniem geograficznym na Północy Europy (Nord). Łączą je również podobieństwa historycznych doświadczeń i procesów społeczno-cywilizacyjnych, tradycja religijnego etosu, chłopski rdzeń społeczny i związany z nim rodowód oby­czajowy, więzi polityczne i gospodarcze, wzajemne wielostronne wpływy kulturowe oraz – jeśli pominąć Finlandię – językowe pokrewieństwa. A także melancholijne piękno krajobrazu, w kinie trudne do przeoczenia.

Podjęty w tej książce historyczno-filmowy dyskurs porusza różne aspek­ty rozwoju poszczególnych kinematografii tego obszaru (w powiązaniu z XX-wieczną historią każdego z narodów) – produkcję, dystrybucję, techni­kę, recepcję czy filmową politykę poszczególnych państw. Stanowią one tło dla przewodniego tematu tej książki, jakim jest wielopostaciowa twórczość filmowa przede wszystkim w ramach kina autorskiego, jak i kina gatunków, z uwzględnieniem najciekawszych zjawisk w filmie dokumentalnym, animowa­nym i eksperymentalnym. Istotnym wątkiem Kina nordyckiego jest próba zde­finiowania jego etnicznej tożsamości w ramach zarówno skandynawskiego syndromu cywilizacyjno-kulturowego, jak i narodowej specyfiki wchodzą­cych w jego skład poszczególnych nacji. Ta perspektywa sprawia, że – obok twórczości wybitnych autorów filmowych – szczególną uwagą darzone są te filmy i ci twórcy, którzy zdobyli największą popularność na rodzimym gruncie, ponieważ ich kasowe sukcesy najlepiej odzwierciedlają partykularne cechy narodowe danej kinematografii.

Ze wstępu

Tadeusz Szczepański – historyk filmu, krytyk i tłumacz. Profesor zwyczajny w PWSFTviT w Łodzi. Autor książek: Eisenstein. U źródeł twórczości (1986), Zwierciadło Bergmana (1997, 1999, 2002, 2007) i Jan Troell (2009). Współau­tor 4-tomowej Historii kina (2009–2018) oraz redaktor i współredaktor tomów Eisenstein – artysta i myśliciel (1982), Zbigniew Cybulski. Aktor XX wieku (1997), Cudowny Kinemo. Rosyjska myśl filmowa (2002), Biografistyka filmowa. Ekra­nowe interpretacje losów i faktów (2007) i Od Ibsena do Aho. Filmowe ada­ptacje literatury skandynawskiej (2015), Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej (2016), Polski film dokumentalny w XXI wieku (2016) i Polska animacja w XXI wieku (2017). Tłumaczył m.in. książki Ingmara Bergmana (Ob­razy, Przedstawienia i Trzy dzienniki) i jego utwory literackie, a także Spowiedź DOGMA-tyka Larsa von Triera. Redaktor naczelny „Filmu na Świecie” (1990–94) i juror FIPRESCI krajowych i zagranicznych festiwali filmowych.

Opis

Autor
Tadeusz Szczepański
Język
polski
Rok wydania
2020
Wydanie
I
ISBN
978 83 65501 80 6
Liczba stron
280
Projekt graficzny i skład
Bogusław Jaworski

Podobne produkty

(16 innych produktów w tej samej kategorii)

Inne spojrzenie....

Nasza poprzednia cena 43,00 zł 10,00 zł

Inne spojrzenie. Wyobrażenia historii w filmach Wojciecha Jerzego Hasa, Jana Jakuba Kolskiego, Filipa Bajona i Anny Jadowskiej - studium przypadków

Seria: Filmo!znawcy

Kultura produkcji filmowej:...

49,00 zł

Prawo, psychologia i historia to tylko niektóre nauki wkraczające na teren filmoznawstwa w ramach paradygmatu kultury produkcji filmowej. Przygotowując niniejszą publikację, redaktorzy mieli na uwadze potrzebę zachowania różnorodności metod badawczych, dlatego artykuły w niej zawarte dotyczą czasami bardzo odmiennych zagadnień. Autorzy niniejszego tomu, pisząc o rynku filmowym, pogłębiają go – i robią to w bardzo różnym stylu. Książka zawiera dwadzieścia dwa teksty o naukowej proweniencji, jedne są bardziej badawcze, inne eseistyczne, jeszcze inne problemowe czy – jak kto woli – teoretyczne. Zestawieni zostali różni autorzy, z różnymi zainteresowaniami naukowymi, z różnych ośrodków badawczych, na różnym etapie naukowej kariery. Każdy zatem artykuł będzie nieco odmienny od kolejnego.

Kręcone siekierą. 9 seansów...

32,00 zł

„Kręcone siekierą. 9 seansów Smarzowskiego” to nie jest typowa biografia, ani wywiad-rzeka, ani hołd składany twórcy. To opowieści aktorów i członków ekip filmowych Smarzowskiego – historie z planów, z życia, anegdoty, relacje z przypadkowych spotkań, które przerodziły się w wieloletnie przyjaźnie, spostrzeżenia, które zbliżają nas do świata reżysera i rozwikłania zagadki, kim jest Wojtek Smarzowski i dlaczego kreuje w swoich filmach tak odpychającą i przerażającą rzeczywistość, a bohaterów doprowadza do granic człowieczeństwa, jakby hołdował zasadzie, że „nigdy nie jest tak źle, żeby nie mogło być gorzej”. W książce nie brakuje też głosu samego reżysera, ale stoi on w tle za swoimi współpracownikami, ludźmi, którzy znają go najlepiej. Nie jest to więc książka mająca jednego bohatera.