Wydana z okazji jubileuszu 70-lecia istnienia Łódzkiej Szkoły Filmowej dwujęzyczna publikacja pt. „Teoria praktyki/Theory of Practice” jest książką unikatową. Zawiera bowiem integralne teksty dyplomowych prac magisterskich pięciu wybitnych absolwentów tej uczelni, które jako zapis, a także manifest ich ówczesnej świadomości filmowej w znacznej mierze wyznaczyły kierunek późniejszej twórczości artystycznej: Krzysztofa Kieślowskiego („Film dokumentalny a rzeczywistość”), Marcela Łozińskiego („Scenariusz a realizacja w filmie dokumentalnym”), Wojciecha Wiszniewskiego („Film dokumentalny jako instrument oddziaływania społecznego”), Grzegorza Królikiewicza („Przestrzeń filmowa poza kadrem”) i Edwarda Żebrowskiego („Semantyczne zagadnienia dzieła filmowego”). Teksty te – opatrzone przez redaktorkę tomu bardzo szczegółowymi i instruktywnymi przypisami oraz skomentowane obszernymi esejami pióra czołowych polskich filmoznawców (Mikołaja Jazdona, Mirosława Przylipiaka, Piotra Zwierzchowskiego, Piotra Pławuszewskiego i redaktorki tomu) stanowią trudne do przecenienia świadectwo światopoglądu artystycznego młodych twórców polskiego kina – zarówno fabularnego, jak i dokumentalnego – którzy rozpoczynali swoje kariery filmowe w latach 70. i w decydującym stopniu wpłynęli na odnowę tematyki i stylistyki polskiego filmu. Każdej z tych rozpraw towarzyszy wnikliwy komentarz filmoznawczy, który konfrontuje tezy stawiane w pracach z wczesną praktyką filmową niedawnych absolwentów łódzkiej uczelni. Dzięki temu książka ta staje się ważnym źródłem do badań nad historią polskiego kina.
prof. dr hab. Tadeusz Szczepański