Artyści niepokorni. Sztuka nowoczesna XX wieku w przemysłowej Łodzi. Tom 2

99,00 zł
Brutto Dostawa nie wliczona Wysyłka: 1 do 3 dni

Tom drugi publikacji obejmuje kolejny etap awangardowej łódzkiej kultury, od momentu zakończenia II wojny światowej po rok 1989, kiedy to duch „niepokornych” znalazł swój najpełniejszy wyraz w zrywie Solidarności i doprowadził do powstania niepodległej Polski, a zarazem umożliwił wielu „niepokornym artystom” równoprawną obecność w sztuce światowej.

Ilość

    Dostępność: 
  • Bezpieczne płatności Bezpieczne płatności
  • Szybka wysyłka Szybka wysyłka
  • Polityka zwrotów Polityka zwrotów

Z treści:

Rzeczywistość polityczna coraz silniej wkraczała w obszar sztuki. Kolejne dekady XX wieku umocniły tendencje kontrkulturowe, wywodzące się z przesłania dadaizmu i surrealizmu, potwierdzając obłudę – wydawałoby się – światłych, przepełnionych etycznymi sloganami, pozornie „uduchowionych” społeczeństw, które doprowadzały świat do barbarzyńskich zbrodni. Wielu twórców, mających za sobą doświadczenia frontowe i często obozowe, jednoznacznie opowiedziało się za łączeniem dokonań awangardy z ideologią socjalistyczną, a nawet komunistyczną. Sztuka, na równi z filozofią, niemal niedostrzegalnie dla samych twórców, stała się narzędziem w rękach partyjnych manipulatorów. Artyści „niepokorni”, sięgając do instrumentarium współczesnych im możliwości technicznych, wizualizowali myśl antywojenną, podkreślali konieczność przemian społecznych, łatwowiernie angażując się w manewry polityczne. Niemniej w latach czterdziestych, obok różnych form ekspansywnej ekspresji, z pracowni twórców najmłodszej generacji wyłonił się wielowątkowy styl, który czerpał z doświadczeń dadaizmu i surrealizmu. Dzieła, często opatrywane literackimi tytułami, w których surrealizm stopniowo tracił swoją przedmiotowość, przeobrażały się w miękką, niemal organiczną, a często liryczną „abstrakcję”. 

Janusz Zagrodzki – historyk sztuki, krytyk, autor wystaw sztuki współczesnej i tekstów krytycznych, ukończył Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu (1966), dr nauk humanistycznych UJ (1979), profesor Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2000); Kurator Muzeum Sztuki w Łodzi (19661987), wykładowca a następnie profesor PWSFTv i T w Łodzi (19702012), Wicedyrektor do spraw sztuki współczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie (19871995), założyciel niezależnej galerii autorskiej Ślad (19781987). Autor wielu katalogów i książek o polskiej sztuce awangardowej, w tym m.in.: Katarzyna Kobro i kompozycja przestrzeni (Warszawa 1984); Władysław Strzemiński in memoriam (Łódź 1988); Henryk Stażewski w kręgu awangardy 19211933 (Lublin, Łódź 19992000); Stefan Gierowski (Warszawa 2005); Wojciech Bruszewski. Fenomeny percepcji (Łódź 2010); Władysław Strzemiński. Obrazy słów (Łódź 2014); Artyści niepokorni. Szuka nowoczesna XX wieku w przemysłowej Łodzi, T. 1 (Łódź 2017); Katarzyna Kobro. Problem grawitacji. Sculpture in Space (Warszawa, Łódź 2019).

Opis

Autor
Janusz Zagrodzki
Język
polski
Wydawca
PWSFTviT
Rok wydania
2021
ISBN
978 83 65501 79 0
Oprawa
twarda z obwolutą
Projekt graficzny
Sławomir Iwański

Podobne produkty

(16 innych produktów w tej samej kategorii)

Kultura produkcji filmowej:...

49,00 zł

Prawo, psychologia i historia to tylko niektóre nauki wkraczające na teren filmoznawstwa w ramach paradygmatu kultury produkcji filmowej. Przygotowując niniejszą publikację, redaktorzy mieli na uwadze potrzebę zachowania różnorodności metod badawczych, dlatego artykuły w niej zawarte dotyczą czasami bardzo odmiennych zagadnień. Autorzy niniejszego tomu, pisząc o rynku filmowym, pogłębiają go – i robią to w bardzo różnym stylu. Książka zawiera dwadzieścia dwa teksty o naukowej proweniencji, jedne są bardziej badawcze, inne eseistyczne, jeszcze inne problemowe czy – jak kto woli – teoretyczne. Zestawieni zostali różni autorzy, z różnymi zainteresowaniami naukowymi, z różnych ośrodków badawczych, na różnym etapie naukowej kariery. Każdy zatem artykuł będzie nieco odmienny od kolejnego.

Sławomir Iwański Plakaty

24,90 zł
Minialbum, prezentujący plakaty Sławomira Iwańskiego, ukazał się w serii o znanych polskich plakacistach Wydawnictwa Bosz.
Sławomir Iwański to artysta związany z Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi oraz Łódzką Szkołą Filmową. Jego minimalistyczne prace wyróżniają się niebanalnymi układami typograficznymi i dużym nasyceniem barw. Iwański, zainspirowany dokonaniami Władysława Strzemińskiego, postulującego tzw. myślenie wzrokiem, tak komponuje litery i słowa na swoich plakatach, aby przybierały konkretne kształty. Artysta wystawiał swoje prace w Polsce i za granicą, był wielokrotnie nagradzany, m.in. na katowickim i rzeszowskim Biennale Plakatu Polskiego (1997, 2005). Wstęp i wybór prac do książki przygotował Zdzisław Schubert.