Zwrot historyczny w badaniach filmoznawczych Michał Pabiś-Orzeszyna

39,00 zł
Brutto Dostawa nie wliczona Wysyłka: 1 do 3 tygodni
Ilość

    Dostępność:  Oczekiwanie na dostawę

  • Bezpieczne płatności Bezpieczne płatności
  • Szybka wysyłka Szybka wysyłka
  • Polityka zwrotów Polityka zwrotów

Michał Pabiś-Orzeszyna podjął się tematu niełatwego, również ze względu na konieczność uporządkowania znacznej materii. Nie tylko wywiązał się dobrze z tego zadania, ale z uporządkowania tego uczynił jedną z największych wartości swojej książki. Publikacja nie tylko stanowi nader kompetentne kompendium wiedzy o tzw. zwrocie historycznym w badaniach filmoznawczych, lecz także zaproszenie do dyskusji i apel o autorefleksyjność filmoznawców. Jej lektura uzmysławia metodologiczną wielość i różnorodność nurtu uważanego potocznie za jednolity. Pabiś-Orzeszyna pisze o tym przekonywająco, podając liczne dowody i osadzając je w rozmaitych kontekstach. Ukazując rozbieżności, nie tylko je porządkuje, przedstawiając przy tym własną propozycję wewnętrznych podziałów, ale też odsłania unifikacyjne dążenia humanistyki jako takiej. Dodatkowym walorem monografii, wynikającym z jej podstawowych założeń, jest analiza instytucjonalnego funkcjonowania nauki, w tym wypadku – filmoznawstwa.

Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Zwierzchowskiego

Spis treści

Wstęp 7

Część pierwsza. Tak zwane „zwroty” i inne problemy refleksji o przeszłości humanistyki oraz ich ewentualne rozwiązania 11
1. Poza retorykę przełomów – w stronę historii pojęć 13
a) Nadpodaż zwrotów 13
b) Retoryka i krytyka 18
2. Poza rekonstrukcję doktryn – w stronę lokalizowania teorii i historii filmu 21
a) Wyjście ze świata streszczeń 21
b) Teoriofobia historiografii i jej przezwyciężanie 24
c) Lokalizowanie teorii i historii 33

Część druga. Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina 37
1. Mitologie historiografii filmowej – fabularyzacja akademicka 39
a) Mit, czyli wyparowanie historii 40
b) Stare i nowe, wersja standardowa 43
c) Stare i nowe, wersja krytyczna 53
2. Walka o akademickie uznanie, czyli antykinofilia naukowa, albo: naukowy rewizjonizm, jego retoryka i teoria 63

Część trzecia. W stronę kinofilii alternatywnej i estetyki zdumienia 79
1. Kinofilia przeciw fabularnej integralności – bracia Lumière i Méliès pogodzeni 81
a) Kino atrakcji i MoMA 81
b) Kino atrakcji przeciwko ankiecie „Sight and Sound” 92
2. Maksym Gorki w Niżnym Nowogrodzie – metamorfozy, zdumienie i dystrakcja 103

Część czwarta. Zastrzeżenia 131
1. Sprawa „tez o nowoczesności”, fabuły i lektora 133
2. Sprawa kina niefikcjonalnego 141

Część piąta. Rozwiązania: historie ewentualne i archeologia mediów 153
1. Wczesne kino jako wyzwanie dla wiedzy o przeszłości 155
2. Pułapki teleologii i hermeneutyka zdumienia 171

Zakończenie. Historia przeciw redukcji 179

Bibliografia 185

Opis

Autor
Michał Pabiś-Orzeszyna
Wydawca
PWSFTviT i UŁ
Rok wydania
2020
Wydanie
I
ISBN
978 83 65501 62 2
Liczba stron
194
Oprawa
miękka

Podobne produkty

(16 innych produktów w tej samej kategorii)

Sławomir Iwański Plakaty

24,90 zł
Minialbum, prezentujący plakaty Sławomira Iwańskiego, ukazał się w serii o znanych polskich plakacistach Wydawnictwa Bosz.
Sławomir Iwański to artysta związany z Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi oraz Łódzką Szkołą Filmową. Jego minimalistyczne prace wyróżniają się niebanalnymi układami typograficznymi i dużym nasyceniem barw. Iwański, zainspirowany dokonaniami Władysława Strzemińskiego, postulującego tzw. myślenie wzrokiem, tak komponuje litery i słowa na swoich plakatach, aby przybierały konkretne kształty. Artysta wystawiał swoje prace w Polsce i za granicą, był wielokrotnie nagradzany, m.in. na katowickim i rzeszowskim Biennale Plakatu Polskiego (1997, 2005). Wstęp i wybór prac do książki przygotował Zdzisław Schubert.

Kultura produkcji filmowej:...

49,00 zł

Prawo, psychologia i historia to tylko niektóre nauki wkraczające na teren filmoznawstwa w ramach paradygmatu kultury produkcji filmowej. Przygotowując niniejszą publikację, redaktorzy mieli na uwadze potrzebę zachowania różnorodności metod badawczych, dlatego artykuły w niej zawarte dotyczą czasami bardzo odmiennych zagadnień. Autorzy niniejszego tomu, pisząc o rynku filmowym, pogłębiają go – i robią to w bardzo różnym stylu. Książka zawiera dwadzieścia dwa teksty o naukowej proweniencji, jedne są bardziej badawcze, inne eseistyczne, jeszcze inne problemowe czy – jak kto woli – teoretyczne. Zestawieni zostali różni autorzy, z różnymi zainteresowaniami naukowymi, z różnych ośrodków badawczych, na różnym etapie naukowej kariery. Każdy zatem artykuł będzie nieco odmienny od kolejnego.

Spacer po lesie / Walk in...

80,00 zł

Spacer po lesie to prowokowanie i odkrywanie zbiegów okoliczności, które, pozornie nieistotne, stają się olśnieniami. Przy odrobinie szczęścia fotografia może przywoływać je jako echa doświadczonych momentów. Spacerowanie po okolicy i ciągłe powracanie w te same energetyczne i prywatne miejsca jest znakiem, że Wszechświat prowadzi z nami grę. Pozostaje pytanie kim jest twórca – projektantem wspomnień, który układa na gridzie własnych przekonań sytuacje ważne, intensywne i autentyczne? Czy może flâneur’em? Z tymi dylematami spacerowałem po Polesiu (2019-2021) – dzielnicy, w której mieszkam. Tutaj przyroda, tkanka miejska, człowiek – wszystko inaczej się przenika. Łagodniej. Wspomnienia nakładają się i rezonują… Może jestem tutaj dzieckiem, które szuka idealnego patyka?

B.T.

 

Kręcone siekierą. 9 seansów...

35,00 zł

„Kręcone siekierą. 9 seansów Smarzowskiego” to nie jest typowa biografia, ani wywiad-rzeka, ani hołd składany twórcy. To opowieści aktorów i członków ekip filmowych Smarzowskiego – historie z planów, z życia, anegdoty, relacje z przypadkowych spotkań, które przerodziły się w wieloletnie przyjaźnie, spostrzeżenia, które zbliżają nas do świata reżysera i rozwikłania zagadki, kim jest Wojtek Smarzowski i dlaczego kreuje w swoich filmach tak odpychającą i przerażającą rzeczywistość, a bohaterów doprowadza do granic człowieczeństwa, jakby hołdował zasadzie, że „nigdy nie jest tak źle, żeby nie mogło być gorzej”. W książce nie brakuje też głosu samego reżysera, ale stoi on w tle za swoimi współpracownikami, ludźmi, którzy znają go najlepiej. Nie jest to więc książka mająca jednego bohatera.