Zwrot historyczny w badaniach filmoznawczych Michał Pabiś-Orzeszyna

39,00 zł
Brutto Dostawa nie wliczona Wysyłka: 1 do 3 tygodni
Ilość

    Dostępność:  Oczekiwanie na dostawę

  • Bezpieczne płatności Bezpieczne płatności
  • Szybka wysyłka Szybka wysyłka
  • Polityka zwrotów Polityka zwrotów

Michał Pabiś-Orzeszyna podjął się tematu niełatwego, również ze względu na konieczność uporządkowania znacznej materii. Nie tylko wywiązał się dobrze z tego zadania, ale z uporządkowania tego uczynił jedną z największych wartości swojej książki. Publikacja nie tylko stanowi nader kompetentne kompendium wiedzy o tzw. zwrocie historycznym w badaniach filmoznawczych, lecz także zaproszenie do dyskusji i apel o autorefleksyjność filmoznawców. Jej lektura uzmysławia metodologiczną wielość i różnorodność nurtu uważanego potocznie za jednolity. Pabiś-Orzeszyna pisze o tym przekonywająco, podając liczne dowody i osadzając je w rozmaitych kontekstach. Ukazując rozbieżności, nie tylko je porządkuje, przedstawiając przy tym własną propozycję wewnętrznych podziałów, ale też odsłania unifikacyjne dążenia humanistyki jako takiej. Dodatkowym walorem monografii, wynikającym z jej podstawowych założeń, jest analiza instytucjonalnego funkcjonowania nauki, w tym wypadku – filmoznawstwa.

Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Zwierzchowskiego

Spis treści

Wstęp 7

Część pierwsza. Tak zwane „zwroty” i inne problemy refleksji o przeszłości humanistyki oraz ich ewentualne rozwiązania 11
1. Poza retorykę przełomów – w stronę historii pojęć 13
a) Nadpodaż zwrotów 13
b) Retoryka i krytyka 18
2. Poza rekonstrukcję doktryn – w stronę lokalizowania teorii i historii filmu 21
a) Wyjście ze świata streszczeń 21
b) Teoriofobia historiografii i jej przezwyciężanie 24
c) Lokalizowanie teorii i historii 33

Część druga. Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina 37
1. Mitologie historiografii filmowej – fabularyzacja akademicka 39
a) Mit, czyli wyparowanie historii 40
b) Stare i nowe, wersja standardowa 43
c) Stare i nowe, wersja krytyczna 53
2. Walka o akademickie uznanie, czyli antykinofilia naukowa, albo: naukowy rewizjonizm, jego retoryka i teoria 63

Część trzecia. W stronę kinofilii alternatywnej i estetyki zdumienia 79
1. Kinofilia przeciw fabularnej integralności – bracia Lumière i Méliès pogodzeni 81
a) Kino atrakcji i MoMA 81
b) Kino atrakcji przeciwko ankiecie „Sight and Sound” 92
2. Maksym Gorki w Niżnym Nowogrodzie – metamorfozy, zdumienie i dystrakcja 103

Część czwarta. Zastrzeżenia 131
1. Sprawa „tez o nowoczesności”, fabuły i lektora 133
2. Sprawa kina niefikcjonalnego 141

Część piąta. Rozwiązania: historie ewentualne i archeologia mediów 153
1. Wczesne kino jako wyzwanie dla wiedzy o przeszłości 155
2. Pułapki teleologii i hermeneutyka zdumienia 171

Zakończenie. Historia przeciw redukcji 179

Bibliografia 185

Opis

Autor
Michał Pabiś-Orzeszyna
Wydawca
PWSFTviT i UŁ
Rok wydania
2020
Wydanie
I
ISBN
978 83 65501 62 2
Liczba stron
194
Oprawa
miękka

Podobne produkty

(16 innych produktów w tej samej kategorii)

Co Pan widzi? Różewicz...

50,00 zł

Wydawcy: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego oraz Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi

 

Publikacja współfinansowana z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego

KALEJDOSKOP KULTURY

0,00 zł

Czasopismo kulturalno-naukowe powstałe z inicjatywy i w partnerstwie Uniwersytetu Łódzkiego, Szkoły Filmowej w Łodzi, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i Muzeum Sztuki w Łodzi, afiliowanego przy miesięczniku "Kalejdoskop", którego wydawcą jest Łódzki Dom Kultury.

Open access

https://kalejdoskopkultury.pl/

Artyści niepokorni. Sztuka...

99,00 zł

Tom drugi publikacji obejmuje kolejny etap awangardowej łódzkiej kultury, od momentu zakończenia II wojny światowej po rok 1989, kiedy to duch „niepokornych” znalazł swój najpełniejszy wyraz w zrywie Solidarności i doprowadził do powstania niepodległej Polski, a zarazem umożliwił wielu „niepokornym artystom” równoprawną obecność w sztuce światowej.

Dekorator wnętrz –...

37,00 zł

Publikacja jest pracą doktorską niezwykle cenionej i znanej w świecie sztuki filmowej profesor Ewy Braun, która przybliża czytelnikom ważną rolę dekoratora wnętrz zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej, dzieląc się swoim wieloletnim doświadczeniem. Ponadto Autorka wprowadza czytelnika nieco „za kulisy”, snując wspomnienia z planów filmowych, opowiadając ciekawostki i dzieląc się inspiracjami.