Praca nad rolą

32,00 zł
Brutto Dostawa nie wliczona Wysyłka: 1 do 3 dni

Dwa teksty opisujące pracę nad rolą. 

Ilość

    Dostępność:  dostępny
  • Bezpieczne płatności Bezpieczne płatności
  • Szybka wysyłka Szybka wysyłka
  • Polityka zwrotów Polityka zwrotów

Anna Sarna – „Spotkania”
Rozprawa Anny Sarny o jej pracy nad rolą Kyry Hollis w spektaklu „Prześwit” Davida Hare’a w reżyserii Jacka Orłowskiego w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi ze wszech miar budzi uznanie. Autorka bowiem swoje doświadczenia aktorskie umieściła – jakże słusznie – w szerokim kontekście filozoficznym i etycznym. Inspirację w pierwszym rzędzie stanowiła książka Józefa Tischnera „Filozofia dramatu”. Na jej podstawie Anna Sarna zastanawia się nad obecnością człowieka w dramacie. Jednocześnie na użytek swego doświadczenia aktorskiego przekształca Tischnerowskie „otwarcie” na „spotkanie”, aby tą drogą dojść do najistotniejszego sensu teatru. Bo właśnie w teatrze kondensuje się nie tylko esencja życia, ale następuje niemal mistyczne spotkanie wszystkich uczestników dramatu, zarówno tych na scenie, jak i tych na widowni.

Ireneusz Czop – „Stan zerowy”
Dawno nie spotkałam się z tak osobistym, bo przekraczającym granice doświadczenia artystycznego wyznaniem. Wyznaniem aktora, który w poszukiwaniu scenicznej prawdy podąża drogą wielkich mistrzów zarówno w kręgu teatru europejskiego (Peter Brook) jak Dalekiego Wschodu (Zeami Motokiyo). I co najważniejsze, te fascynacje nie są tylko wyrazem mód wstrząsających (i rozwijających) sztukę aktorską XX wieku. Nie są wyłącznie poszukiwaniem „aktora doskonałego”. Dla Ireneusza Czopa to droga – poprzez stosowanie różnych technik kształcących głos, oddech, ciało – do samodoskonalenia duchowego. Przecież sztuka aktorska jest najbardziej człowieczą ze wszystkich sztuk! Nie darmo Czop zatytułował swoje medytacje – „Stan zerowy”. Ten „stan” objaśnia jako „przestrzeń, w której wszystko się może zdarzyć”. I dodaje: „A idealną sytuacją jest całkowite zawierzenie, że wszystko, co w danej chwili przychodzi, jest działaniem”. Odnosi się to oczywiście do „rozczytywania logicznego i emocjonalnego” roli. To „rozczytywanie” przez Czopa Szekspirowskiego „Makbeta”, Clinta w „Blasku życia” Rebeki Gilman czy Męża w „Lwie na ulicy” Judith Thompson (w inscenizacjach Mariusza Grzegorzka) polega nie tylko na opisie „strukturalnych działań”, ale na wskazaniu głównego imperatywu rządzącego postaciami (strach, nawiedzenie, geometria).  W tym dążeniu Ireneusz Czop ma odwagę przyznać się do osobistych wahań, niepokoju, nawet rozpaczy.

fragm. recenzji prof. dr hab. Anna Kuligowskiej-Korzeniewskiej

Opis

Autor
Anna Sarna, Ireneusz Czop
Język
polski
Wydawca
PWSFTviT
Rok wydania
2014
Wydanie
I
ISBN
9788387870768
Liczba stron
220
Oprawa
miękka

Podobne produkty

(15 innych produktów w tej samej kategorii)

Podstawy gry aktorskiej

49,00 zł

Podstawy gry aktorskiej

Seria: Techniki aktorskie
Tytuł oryginału: Grundlagen der Schauspielkunst by Margarete Schuler, Stephanie Harrer
Autorzy: Margarete Schuler, Stephanie Harrer
Tłumaczenie/glosariusz/suplement: Grażyna Kania

Trening fizyczny aktora. Od...

60,00 zł

Książka "Trening fizyczny aktora. Od działań indywidualnych do zespołu" powstała na bazie doświadczenia i warsztatu autorów – aktorów Teatru CHOREA, trenerów, tancerzy, teatrologów oraz ich czteroletniej współpracy ze studentami wydziału aktorskiego Szkoły Filmowej w Łodzi.